Friday 7 September 2012

#17

repost from old blog

Hello Peeps.


Perasan tak wishlist aku dah hilang 1?
Hmm.. 10 January 2012 aku official Bergigi Besi.
Aku nak kongsi sedikit ttg braces.
Aku percy mesti ramai yang nak tahu procedur nak pakai braces.
Sebab aku dulu pun, before wearing braces, byk kali baca blog si gigi besi.


Macam2 cerita dongeng. Cerita scary berkaitan dgn braces.
Hehe.


For those yg pasang niat nak psg braces tu, aku nasihatkan pergi je buat.
Sakit tu sekejap je pun.


Oklah hari aku nk kongsi procedur nk pakai braces.



  1. Korang survey lah clinic dulu. Cari yg murah ke. Kes aku ni aku tak cari murah, tp ak pilih clinic yg doctor die ok. Tak kisah la mahal sikit, tp berbaloi sbb kita jumpa dentist bukan nye sekali dua. Tapi sepanjg kita pki braces, kn?
  2. Dah jumpa clinic, tnya and minta consult dulu. Macam mana struktur gigi, bayaran dan macam2 lah.
  3. Dah confirm, doctor akan buat acuan gigi kita untuk tahu struktur gigi.
  4. X-ray. Kes aku, aku xray kat clinic lain sbb clnic aku takde khidmat xray. Untuk xray aku kena byr RM105. 
  5. Then, doctor set appointment nak pasang braces. Clinc tempat aku ni, die pasang dulu braces bru cabut gigi. Aku lupa plak nk tanya asal cmtu. Takpe, next appointment ak tanya.
  6. Bila pasang braces, time nk balik bru la aku byr down payment. RM2500. Total semua untuk braces RM 5k.
  7. Tunggulah appointment akan datang.
Simple kan?
Mesti korang nak tanya sakit ke tak. Hmm, sakit tu mmg la sakit. Tapi thn jelah. Sekejap je pun.

1. Sebelum pasang braces
2. Selepas pasang braces tapi wire tak pasang lagi.. Tunggu gam kering. Time ni rasa loya gila.


No comments:

Post a Comment